Plaats hier uw foto's van het aquarium
  • R. Verkennis  

• Webmaster
    • Voornaam: Rene
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 07 dec, 2008 22:28
Sinds gisteren 06-12-2008 ben ik begonnen met een nieuw "mega" project.

In dit topic wil ik jullie dan ook niet het stappen plan onthouden, wat uiteindelijk "hopelijk" een mooi Tanganyika onderkomen zal worden voor de groep frontosa's die ik bezit.

06-12-2008
Een bus gehuurd waar een aquarium van 3.00x0.70x0.80 met onderstel en bioloog in paste, en toen om 7:30uur op weg naar Walchum (Duitsland), een kleine 4uurtjes rijden.
Bij aankomst de bak bewondert, en dan zie je eigenlijk pas hoe groot zo iets is, en het ergste hoe zwaar zoon ding is, maar met brede kozijnen en wat handige techniek kon hij daar met 4man in de bus worden geplaatst, en toen weer 4uurtjes rijden op weg naar huis.
Bij thuiskomst eerst de bioloog geplaatst en hier het aluminium frame overgezet, een kwestie van uitrichten en het eenvoudige werk was gebeurt.
Aan het niet ge-latex vlak kun je niet duidelijk het verschil van formaat zien.

Afbeelding
(Wat kan zoon bier-buikje toch in de weg hangen)

De gedachte was om met 6man dit aquarium hier thuis te plaatsen, maar uiteindelijk werden het toch 9man sterk.
Het aquarium van 70cm breed moest door een kozijn van 76cm, een moment om niet te vergeten, eenmaal door de deurkozijn moest hij nog door het raamkozijn, maar rond 20:30uur stond hij binnen op zijn plaats.
(Helaas door de hectiek zijn hier geen foto's van gemaakt :scared)

Een foto van het aquarium, frame en bioloog:
Afbeelding

07-12-2008
Bij het gat boren door de vloer om de bioloog rechtstreeks op de riool aan te sluiten kwam het volgende probleem.
De vloer waar het hele gebeuren op staat is maar 10cm dik.
Dus vandaag de kruipruimte in en even gemeten en gekeken hoe de hele vloer in elkaar steekt.
Er lopen 15x20cm betonnen balken, met er tussen in een ruimte van 30cm waar de vloer dan maar 10cm dik is.
Dit hele gedeelte wil ik toch om geen risico te nemen morgen gaan onderstutten met betonblokken en er onder platen van 60x60 om het draagvlak te vergroten.

Kleine tekening van hoe ik het wil gaan maken.
Afbeelding

08-12-2008
Vandaag een dag waar je dus echt niks opschiet, als eerste betonblokken halen, dan door de kruipruimte schuiven en draaien enz.
Maar uiteindelijk staan er twee stempels onder de vloer, helaas was het niet mogelijk om in een hoek te komen omdat men daar vroeger een muur heeft gemetseld, dus de laatste stempel zal vanaf boven worden geplaatst.

Afbeelding

Door de druk te verdelen en niet alleen druk laten uitvoeren op de pootjes heb ik nog een extra hoekijzer 40/40 4mm van 3meter gehaald, dit hoekijzer staat onder alle pootjes, en zo wordt het druk vlak iets breder.

Afbeelding

Een dag waar je dus niet veel ziet, maar wel heel belangrijk!

09-12-2008
Vandaag niet veel gedaan, meer op de weg gezeten materiaal halen voor overloop, leiding werk etc. tevens als 5 zakken filter-zand meegenomen.
Tevens oude overloop met doorvoering en achterwand eruit gesloopt zodat de nieuwe doorvoering is geplaatst.
Ook staat de bioloog 2.00x0.50x0.40 nu waterpas.

10-12-2008
Als eerste vandaag de overloop geplakt zodat deze goed kan uitharden, in deze bak wilde ik geen vierkante blok dus heb ik er voor gekozen om een schuine hoek te maken een glas plaat van 8mm met de afmetingen 33x66.
De doorvoering bevestigd en tevens de aansluiting naar de bioloog gemaakt.
In de overloop staan twee 50mm die ik nog moet inzagen zodat het een draineerbuis wordt, deze twee worden niet geplakt.

Afbeelding

De 50mm loopt over naar 35mm, en onder de bak is er gewerkt met 45graden bochten voor een mooie doorstroming.
De twee 90graden aan het eind boven de bioloog worden straks ook vervangen door twee keer 45graden bochten.
Door dat er twee boorgaten in het aquarium zaten is het mooi om de uitstroom in beide hoeken van de bioloog te plaatsen.

Afbeelding

Het gat in de vloer wat je op bovenstaande foto ziet was juist groot genoeg om de laatste stempel te plaatsen.
Hier komen straks de riool aansluiting van de bioloog doorheen, warm en koud water aansluiting voor thermostaat kraan, plus zal er een putje met stankafsluiter bij worden geplaatst, je weet maar nooit :hide:

Ook heb ik vandaag de verwarming besteld, dit zal een RP Inox Lava Titanium TS600-600T (600watt) worden.

Afbeelding

11-12-2008
Vandaag leiding (doorsnee 25) materiaal bij elkaar gezocht voor de opvoer pomp.
De pomp staat links in de bioloog, rechts is er een gedeelte met twee kranen waar ik dan kan regelen of de bioloog over zich zelf loopt "bypass", (bijvoorbeeld bij werkzaamheden aquarium), of dat hij als uitstroom richting aquarium dient.
Ook is er achter de kraan richting aquarium een terugslagklep geplaatst, zodat de bioloog bijvoorbeeld bij stroomuitval alleen via de overloop zal vol lopen en niet via de leiding van de opvoer pomp.

Afbeelding

Bij het plakken gisteren van de overloop heb ik totaal niet meer gedacht aan een stukje beveiliging.
Dus ook vandaag even een stukje extra glasplaat geplakt die zal dienen als afvoer zodra het biomateriaal verstopt zou raken.
Op de foto hieronder tussen de twee dwars platen zal een geperforeerd rooster komen met daarop een biomat van een 5cm dik, de kleine hoek zal open blijven als de extra beveiliging.

Afbeelding

13-12-2008
Gisteren het aquarium gevuld, niet veel gedaan dan luisteren of er ergens iets begon te kraken, altijd een spannend moment :-?

Vandaag ook de bioloog gevuld en tevens eens de pomp aangezet kijken of alles 100% werkte en over nergens iets niet goed was gelijmd.
Maar toen kwam het probleem, een enorm kolk effect met geluiden waar je bang van wordt.
Van alles geprobeerd, althans het gene wat ik wist maar helaas werkte het niet.
Dus ben ik gaan zoeken op het internet naar een oplossing die goed zou werken zodat de overloop geruisloos werd.
Op een zeeaquarium forum kwam ik een simpele oplossing tegen die niet veel veranderingen nodig had dan alleen een buis met een kleinere diameter in de draineerbuis te plaatsen.

Als eerste de hele overloop kamer gevuld met bioballen t/m de geperforeerde plaat, hierop twee biomatten van 2cm dik.
Toen heb ik in de biomatten en in de geperforeerde plaat twee gaten gemaakt waar een 20mm buis door paste.
Mijn overloop buizen hebben een diameter van 40 dus er is rondom nog 1cm speling.
Het kolk effect begint onder aan de draineerbuizen, en het ontstaat doordat er op de die plaats geen tot te weinig lucht aanwezig is waardoor dat nare geluid ontstaat.
Door het plaatsen van de 20mm buizen kan er lucht vanaf boven worden getrokken en het geluid (kolk effect) is verdwenen.

Ik heb op onderstaande foto even snel een schema gemaakt met 1 overloop.

Afbeelding

14-12-2008
Vandaag niet veel gedaan alleen gespeeld met de overloop en het kolk geluid, de oplossing die ik hier boven vermelde werkt wel, maar er zit een "maar" aan, stel dat de drainbuis onder dichtslibt dan verplaatst zich het kolk effect hoger en zal de toevoer van lucht niet meer werken, aangezien de toevoer van lucht dan te laag zit en je steeds de extra buis voor lucht omhoog moet trekken, dit is niet te doen dus helaas truc mislukt :sad:
Dus gaan we naar advies van Laurette toch eens de Durso overloop proberen.

15-12-2008
Vandaag heb ik de filter gevuld en deze filtert nu zolang over de bypass.
In de tijd dat ik de achterwand ga maken kan het filter al werken, en voegen we dagelijks Nitrivec bij om een bacterie cultuur op te bouwen in het filter substraat.

Opbouw filter:
1ste kamer = Laag filterwatten met twee lagen biomatten (grof).
2de kamer = Bioblokken.
3de kamer = Siporax pijpjes.
4de kamer = Laag zeoliet met twee lagen biomatten (fijn).
Kamer 2 en 3 worden tevens voorzien van extra zuurstof.

Het substraat wat ik gebruik is allemaal voor de vijver, aangezien er vijver substraat staat vermeld en niet aquarium substraat, scheelt dit een hoop in de portemonnee :D

Afbeelding

Tevens hebben we het aquarium weer leeg gelaten zodat we morgen kunnen beginnen met het maken van de achterwand.
Ook ben ik eraan aan het denken om een bodem afzuiging te maken, eens goed over slapen dan kunnen we het morgen uitwerken :)

17-12-2008
Vandaag zijn we eens begonnen met de achterwand, deze zal ik zelf proberen te maken.

Afbeelding

Na een klein uurtje stond er dan de eerste rots.
De roofmate (hardschuim) van 2cm dik wordt laag op laag geplakt tot dat de gewenste dikte is bereikt, hierna snij ik met een stanleymes de lagen tot een rots.
In een later stadium zal de achterwand worden bedekt met snel cement, maar dat zal nog wel even duren aangezien 1uurtje op een rots best wel lang is.

Afbeelding

20-12-2008
Na drie dagen snijden is het grootste gedeelte van de achterwand klaar, juist de overhangende rots zal nog wat werk geven maar langzamerhand wordt het een achterwand.

In het begin maakte ik de fout door steeds schuin naar voren te gaan snijden, waardoor de rotsen allemaal spits eindigde, dus geen diepte effect.
Ik ben toen opnieuw en anders begonnen door eerst alle grote rotsen te gaan maken en in de tussen ruimtes kleiner te gaan werken, dit was ook veel overzichtelijker werken.

Foto linker hoek:
Afbeelding

Foto achteraanzicht:
Afbeelding

Langzaam wordt het geduld minder, en heb ik eens een stuk voor gestreken met tegel-lijm.
Je ziet op de foto nog de lichter roofmate stukken, maar helaas bij een keer strijken is het niet gelijk dekkend dus zal er met pauzes een paar keer een laag moeten worden aangebracht.

Afbeelding

Gisteren twee keer de achterwand ingesmeerd met tegellijm, en vandaag ook weer twee keer.
Juist heb ik vandaag de achtergrond een kleurtje "zwart" gegeven met kleur poeder (Cobo Plus), nu de achtergrond zwart is zal morgen nog twee keer met tegellijm over het geheel worden gegaan.
Bij de laatste 2x zal er dan meer met kleuren worden gewerkt, stenen naar de kleur van Grijze Ardenner breuk steen, en de achtergrond zal met een grove kwast worden bewerkt zodat het zwarte nog een beetje doorkomt.

Afbeelding

Of het dadelijk het effect krijgt, waar ik al een paar nachten sleg door slaap, is natuurlijk nog een vraag.
Zou het niet lukken proberen we gewoon weer iets anders betreffende de kleuren.

23-12-2008
Vandaag weer zoals de voorgaande dagen smeren en spelen met kleuren.
Het linker gedeelte is klaar, op het harsen na, de epoxy zal na de kerstdagen worden verwerkt.

Afbeelding

Morgen overdag nog wat smeren met tegellijm zodat het een groot geheel zal worden, en dan doen we 1 dag alleen maar eten en drinken en liggen :)

12-01-2008
Eindelijk is er weer een update :)
Na geruime tijd wachten en wat telefoneren met Mr.Boat kwam vorige week de epoxy hars binnen.
Deze heb ik toen gelijk verwerkt, maar de ochtend er op was het even goed schrikken, de hars had de zwarte pigment helemaal versterkt waardoor er een giet zwarte achterwand was ontstaan.
Na schuren en met wat acryl verf heb ik de achterwand weer lichter kunnen krijgen, door er nog een laag epoxy over te smeren en met een grove kwast wat zwarte pigment er door te mengen, is er dan eindelijk een eind resultaat.

Afbeelding

Nu de vraag ben ik te vrede?
Zonder epoxy vond ik de achterwand mooier, maar helaas is dit niet zo gebleven en moest ik een oplossing vinden.
Het enigste wat me nu stoort is dat er een glans laag over zit.
Na geruime tijd zal er aanslag en algen ontstaan en zal de wand weer een ander effect krijgen.
Persoonlijk vind ik een nieuwe ingericht aquarium nooit mooi, aangezien er nog niks leeft.

De achterwand is er in gekit en alle naden en kieren zijn weg gewerkt.
De volgende stap is woensdag de bak vullen met extra soda, en een dag later zal er met een zelf gemaakte emmer filter weer schoon water in worden gelaten, de emmer is gevuld met 4liter actieve kool met twee 1200liter stroming pompen.
Deze zal dan een dag of twee blijven draaien en dan zal er weer worden ververst.

Afbeelding

Tussen de tweede en derde keer verversen zullen ook nog wat stenen (groot en klein) worden geplaatst, en tevens de filter zand worden verdeeld.
De eerste vis (overgebleven calvus) zal achter een weekje of twee van de zwem ruimte mogen genieten.
Doet deze vis het goed na weer een week, zullen langzaam de frontosa 's worden geplaatst.

18-01-2008
De bak heeft een aantal dagen over de pot (emmer) filter gedraaid, gisteren weer alles leeg gehaald, en ben ik gaan beginnen met het inrichten (stenen er in, stenen er uit), uiteindelijk is het een beetje naar smaak, en toen filterzand erin als bodem bedekking.

Afbeelding

Het aquarium is weer gevuld met Aquatan, en een uur later met Nitrivec, in de late avond de kranen omdraaien en het hele aquarium loopt nu over de bioloog.
Hier en daar zijn er nog wat kleine probleempjes die ik moet oplossen.
Zoals:
pvc isoleren aangezien je de val van het water hoort.
uitstroom iets dieper leggen, omdat bij volle stroming het water klots aan de oppervlakte.

De verlichting bestaat momenteel uit 2x T5 duo TL's van a 80watt.
Zodra er tekens zijn van algen of aanslag komt er nog een extra T5 TL bleu bij, om nog iets meer diepte te krijgen.
Voor de late avond uurtjes komt er over de gehele lengte een strip LED lampjes (wit).

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel heeft het nog niet de gewenste uitstraling, puur omdat het allemaal nieuw (steriel) is, zodra het gebeuren een half jaartje zal staan, zullen er tekens zijn van algen wat het hele gebeuren tot een geheel zal maken.
Eventueel helpen we de algen een beetje, maar het is nu even meten en meten zodat er goed waterwaardes ontstaan.

Er zullen nog wat foto's van de techniek met name de elektriciteit worden aangevuld, en voor de rest is het wachten.

Dit topic wordt tevens bijgehouden op www.cichlidenkwekers.nl
www.cichlidenkwekers.nl
Artikelen over Biotopen, Cichliden en de hierbij gerelateerde onderwerpen...

• Laurette  

• Webmaster
    • Voornaam: Laurette
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 07 dec, 2008 23:04
Wow wat een bak he rene, daar kun je heel wat moois mee maken.
Fijn om te horen dat alles goed is gegaan, zal wel even spannend zijn geweest.
Bioloog ziet er goed uit, ga je hier verder nog wat aan doen of laat je het zo?
Heeft dit aquarium ook op MP gestaan want daar stond ook zo'n maat aquarium met dezelfde kleur ombouw? Dit was geloof ik vlak bij mij in de buurt.
MOPAMPA CYPHOTILAPIAFRONTOSACYPHOTILAPIAGIBBEROSACYPHOTILAPIASP"NORTH"

• cichlidenwereld  

• Forum verslaafd
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 07 dec, 2008 23:26
Mooie bak hoor....
Geweldig zo'n 3-meter Mega-bak.
Hou ons maar op de hoogte van het project. Wel balen dat je dan op zo'n dunne vloer stuit.

• foreign white  

• moderator
    • Voornaam: Monique
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 07 dec, 2008 23:36
ZO echt gaaf. Heel mooi hoor :crazy;

• Randy  

• Forum gestoord
    • Voornaam: Randy
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 07 dec, 2008 23:37
wow wat een super maat. :speechles:
ben zeer benieuwd naar het eind resultaat
Greets Randy

• Anita  

• Over actief lid
    • Voornaam: Anita
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 8:33
:) Wat een prachtige bakmaat zeg! Het aquarium ziet er goed uit. Super project!
>> Cyphotilapia Gibberosa Blue Zaire Kapampa WV

• footoo  

• Over actief lid
    • Voornaam: Brian
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 11:40
Zo dat is nog eens een flink aquarium, ziet er mooi uit en ik blijf dit project met grote interesse volgen.

Gr Brian

• hobbyvis  

• Actief lid
    • Voornaam: Ger
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 12:36
Wow, Rene, wat een pracht bak met een geweldige maat, daar kun je je in uitleven.
Jammer betreffende de vloer, maar ja dan heb je ook weer wat te doen he, blijf je ook
van de straat en heeft Nicol rust :wink:
Volg met spanning de afloop en kom dan weer eens kijken.

MvGroeten Ger en Toos.
Kijk ook eens op mijn Site : Hobbyvis]

• Giddy  

• Forum verslaafd
    • Voornaam: Gideon
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 14:10
Hele mooie maat bak Rene, goed bezig! :crazy;

We blijven het project met grote spanning volgen..... :shock:
_________
Groeten, Gideon

• mil  

• Over actief lid
    • Voornaam: mil
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 16:37
Zo Rene
aardig voormaat ( buikje valt wel mee hoor !) aquarium .
ben wel benieuwd hoe en wat verder .
zoals de plannen van je bioloog verbouwen ( nieuwe plakken is makkelijker)
en dingen zoals je verlichting en verwarming .
zal wel iets van 2 x 300 w worden , of is er een andere oplossing

zoals de meeste mensen op het forum ga ik ook natuurlijk naar de vervolg foto
Cyphotilapia Gibberosa Zambia Chaitika 7st.

Synodontis lucipinnis 7st

cyphotilapiagibberosazambiachaitika

• Doda  

• Actief lid
    • Voornaam: Donald
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 20:55
Prachtige bak ! :wink: :oops:

• Joep  

• Over actief lid
    • Voornaam: Joep
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 23:03
zozo dat ziet er erg goed uit zeg!
jammer van de vloer, maar aan de andere kant maar goed dat je weet dat je vloer er zo uitziet van onder.
anders zou je verder van huis zijn!
nu weet je dat je er wat aan kan doen, als je aquarium een halve meter lager staat en je vloer naar de kl*te is niet meer.

ik blijf je project volgen!

• R. Verkennis  

• Webmaster
    • Voornaam: Rene
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 23:39
08-12-2008 Updates staan in eerste bericht op datum.

@Laurette
Deze bak stond inderdaad op MP, en is gehaald in Walchum (Duitsland).
Aan de bioloog zal nog wel iets veranderen, maar ik denk niet veel, juist zal er een aansluiting komen op de riool.

@Hobbyvis
Na vandaag hang ik toch liever op de straat, of nog beter verveel ik Nicol liever :)

@mil
Bioloog zal niet veel in worden verandert, een glasplaat voor de doorboring, plus een extra tussenschot zodat het pomp vak kleiner wordt.
Verwarming zal denkelijk 2x 300watt worden, maar dit zijn zorgen voor later.

Morgen een nieuwe dag, waar weinig zal gebeuren :(
www.cichlidenkwekers.nl
Artikelen over Biotopen, Cichliden en de hierbij gerelateerde onderwerpen...

• Joep  

• Over actief lid
    • Voornaam: Joep
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 08 dec, 2008 23:49
2x 300 watt maar?
zal dat wel genoeg zijn?
ik heb een bruto inhoud van 1400 liter en heb 2x 600 watt aan verwarming.

• Laurette  

• Webmaster
    • Voornaam: Laurette
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: di 09 dec, 2008 0:41
Ziet er goed uit. Zo te zien kun je vrij makkelijk in de kruipruimte. Zit je direct op vaste grond? Heb er altijd een hekel aan als je geen resultaat kan zien, maar uiteindelijk zal het resultaat er wel naar zijn/ Mooiste werk vind ik altijd de vissen uitzetten en zien hoe ze reageren. De rest kan me gestolen worden en heb ik het liefst zo vlug mogelijk achter de rug.
MOPAMPA CYPHOTILAPIAFRONTOSACYPHOTILAPIAGIBBEROSACYPHOTILAPIASP"NORTH"

Volgende